Şeker Hastalarına İmplant Yapılır Mı ?

şeker hastalığında implant tedavisi

Şeker hastalığı, insan vücudun ortaya çıkan patoloji sonucu insülin hormonunun salgılanmaması ya da eksik salgılanması durumudur. Bu durum, insülin hormonunun görevini yerine getirememesi nedeni ile kanda şeker artışına ve buna bağlı olarak vücudun genelinde çeşitli komplikasyonlarla sonuçlanmaktadır.

Şeker Hastalığı ve Ağız Sağlığı İlişkisi Nasıldır ?

Kontrol altında tutulamayan şeker hastalığı kişinin hayat kalitesini olumsuz etkilemektedir. Şeker hastalığı, toplumun büyük bir kesiminde rastlanılan ve devamında kişiye farklı rahatsızlıklar getiren sistematik bir hastalıktır. Ağız bölgesinde oluşan hastalıklar şeker hastalığının komplikasyonları arasında öne çıkmaktadır.

Diyabet ve ağız sağlığı arasında çift yönlü bir ilişki bulunmaktadır. Şeker hastalarında kanamanın geç durduğu, dokuların iyileşme süresinin uzadığı ve enfeksiyon oluşma riskinin daha yüksek olduğu bilinmektedir. Bu gibi dezavantajlı durumlardan dolayı şeker hastaları, diş ve diş eti problemlerini diğer hastalara kıyasla daha şiddetli geçirmektedir. Ayrıca ağız problemleri yaşayan şeker hastaları, kan şekeri sınırını kontrol altında tutmakta zorluk yaşamaktadır.

Şeker hastasının diş etlerinde şiddetli çekilmeler, kızarıklıklar, iltihaplanmalar ve kanamalar gözlemlenmektedir. Kemik erimesi riski bulunan şeker hastalarında, dişin destek dokularının daha hızlı deforme olduğu ve sonrasında dişlerin sallanarak döküldüğü görülmektedir.

şeker hastalığında implant tedavisi
şeker hastalarına implant uygulanır mı

Şeker hastaları, ağız sağlığında yaşadıkları rahatsızlıklar için alanında uzman hekimlere başvurmalıdır. Uzman hekimler hastanın kan şekeri düzeyini incelemek için HgA1c testinden yardım almaktadır.  Test sonucuna göre kan şekeri düzeyi normal seyreden şeker hastalarının diş ve diş eti tedavisi risksiz bir şekilde sonuçlandırabilmektedir. Şekeri kontrol altında olmayan hastaların ise hekim önerilerine ve verilen diyete uyması istenmektedir. Kan şekeri seviyesi bu şekilde normale indirilen hastalarda da en kısa zamanda tedaviye başlanmaktadır.

Diyabet hastalarında enfeksiyonlar daha hızlı yayıldığı için erken teşhis ve tedavi büyük önem teşkil etmektedir. Sağlıklı bireylerin altı aylık periyotlar ile ağız kontrolüne gitmesi önerilirken diyabet hastalarının üç dört aylık periyotlarda gitmesi önerilmektedir.

Şeker hastalarının ağız sağlığını korumaları için diş ve diş eti bakımına daha fazla özen göstermeleri gerekmektedir. Diş ve diş eti problemi yaşayan şeker hastaları ise en kısa zamanda tedaviye başlamalıdır. Tedaviye geç kalınması halinde şeker düzeyinin kontrol altına alınması zorlaşmaktadır.

Şeker Hastalığı İmplant Tedavisine Engel Olur mu ?

İmplant tedavisinde, eksik dişlerin yerine yapay bir diş kökü hazırlanarak üzerine protez diş yerleştirilmektedir. İmplant tedavisinin riskli grubu olarak bilinen şeker hastaları, uzman hekimler tarafından detaylı muayene ve testlere tabi tutulmaktadır.

Dişler, sahip oldukları kökler sayesinde çene kemiğinin erimesini engelleyen mekanizmalardır. Diş kökünün ilettiği çiğneme fonksiyonları, çene kemiğini canlı tutmaktadır. Hasta diş kaybına uğradığı durumlarda çene kemiği çiğneme fonksiyonlarını yerine getirememektedir. Bu durum çene kemiğindeki erimeyi daha da hızlandırmaktadır.

Kemik erimesi ile birlikte diş kayıpları yaygın olarak görülen şeker hastalarında implant tedavisi en büyük kurtarıcıdır. İmplant tedavisi ile kemik erime yatkınlığı fazla olan diyabetik vakalar uzman hekim kontrolü ile çözüme kavuşturulmaktadır. İmplant tedavisinde doğal diş kökünü taklit ederek hazırlanan yapay diş kökü, çiğneme fonksiyonlarını kemiğe iletmektedir. Bu sayede şeker hastaları hem sağlıklı dişlere kavuşabilmekte hem de kemik erimesinin önüne geçebilmektedir.

Hasta yaşam tarzını diyabete göre organize etmişse ve kan şekeri düzeyi kontrol altında ise hastaya implant tedavisi uygulamak mümkündür. Burada dikkat edilmesi gereken bir diğer nokta hastanın kemik sağlığıdır. Kemik sağlığının, implant uygulamasına yanıt verebilecek sağlık düzeyinde olması önemlidir.

Şeker seviyesi sınırın üstünde olan hastalar için iç hastalıkları uzmanlarından destek istenmektedir. İç hastalıkları uzmanının şeker seviyesini normale indirmesi beklenmektedir. Doğru beslenme, doğru egzersizler ve tıbbı öneriler ile birlikte şeker seviyesi kontrol altına alınabilmektedir. Diyabeti kontrol altında alınan hastalarda implant tedavisine başlanabilmektedir. Tedavi süresince hastanın kan şekeri takibi devam etmektedir.

Uzman hekimler, şeker hastalarının ekstra risk barındırmasından dolayı müdahale sırasında aşırı travmalardan uzak durarak hastanın ağız sağlığını korumaktadır. Tedavi boyunca hastanın sağlık durumuna göre hastaya destek vitaminler de verilebilmektedir.

Şeker Hastalarında Kullanılan Akıllı İmplant Nedir ?

Smart Hidrofilik İmplant olarak da bilinen akıllı implantlar, hem sağlıklı hem de risk grubundaki hastaların tedavisinde tercih edilebilmektedir. Son teknolojilerden olan akıllı implantlar ile implant tedavisinde daha hızlı sonuçlar alınabilmektedir.

Akıllı implantlar özel bir solüsyon içerisinde bekletilmektedir. Bekletildikleri bu solüsyon sayesinde kandaki iyileşme hücrelerini hızlı bir şekilde üzerine toplayabilmektedir. İmplant tedavisinde yapay diş kökünün kemik ile uyumlu hale gelmesi beklenmektedir. Akıllı implantlar ile birlikte bu uyum süresi minimuma indirgenmektedir. Sahip oldukları mikro girintiler ile kemiğe tutunurken etrafındaki kemik oluşumunu hızlandırmaktadır.

İlk primer kaynamayı hızlandıran ve tedavinin başarısını uzun süre koruyan akıllı implantlar, özellikle dört grup hastada kullanılmaktadır. Kan şekeri düzeyi kontrol altında olan veya olmayan tüm şeker hastalarında, fazla sigara tüketen hastalarda, implantını herhangi bir nedenle kaybetmiş hastalarda ve kanser tedavisi görmüş hastalarda akıllı implant kullanılması istenmektedir.

Diş Hekimi Soner Arıkan.