Çarpık Dişe Kaplama Yapılır Mı?

çarpık dişlerde kaplama yapılır mı

Çarpık diş, dişlerin ideal şekilde konumlanamadığı, üst üste, aralıklı veya yanlış açıyla geliştiği diş modelidir.  Çoğunlukla çene kemiği ve diş boyutları arasındaki eşitsizlikten kaynaklanan çarpık dişler, toplumun büyük kesiminde rastlanılan bir rahatsızlıktır.

Ark üzerinde düzgün sıralanamayan çarpık diş vakalarının büyük bir kısmı genetik faktörlerin etkisi ile ortaya çıkmaktadır. Bunun dışında çocukluktan itibaren uygulanan yanlış davranışlar da diş ve çene ilişkisini olumsuz etkileyerek dişlerin hizasını bozabilmektedir. Uzun süre parmak emmek veya biberon kullanmak, süt dişlerinin erken kaybedilmesi küçük yaşta diş çapraşıklığına neden olmaktadır. Travma, yirmi yaş dişleri, kötü beslenme alışkanlıkları ve yanlış pozisyonda uyumak da dişlerin sıralanışını değiştirebilmektedir.

çarpık dişlerde kaplama yapılır mı

Çarpık Diş Neden Tedavi Edilmelidir?

Alt ve üst çenenin kapanışını bozan çarpık dişler yüzünden çiğneme fonksiyonları yerine tam olarak getirilememektedir. Çene eklemine fazla yük binmesine ve dengesizlik oluşmasına neden olan çarpık dişler çenede tıklama, ağrı ve ilerleyen zamanda hareket kısıtlılığına neden olmaktadır.  Dengesiz kapanışlar hastanın diş sıkmasına, gıcırdatmasına ve kenetlemesine ortam hazırlamaktadır. Çapraşıklığın neden olduğu bu ihtimaller diş kırılma riskini de arttırmaktadır.

Yanlış yerde veya yanlış şekilde konumlanan çapraşık dişler ağız temizliğini zorlaştırmaktadır. Temizlenmesi zor diş yüzeyleri çürümeye, diş taşlarına ve diş etinde enfeksiyonlara sebep olmaktadır. Çapraşık dişlerin yanlış dizilimi hastanın telaffuzunda bozulmalara da neden olmaktadır.

Dişler arası boşluklar ya da üst üste binmiş dişler, hastanın estetik görüntüsünü olumsuz etkilemektedir. Diş çapraşıklığından dolayı estetik kaygı taşıyan hastalar, özgüven kaybı yaşamakta ve sosyal hayatında daha pasif ilişkiler kurmaktadır.

Çarpık dişlerde kemik desteği azalmakta ve kemik erimesi gerçekleşebilmektedir. Eriyen kemik üzerindeki sağlam dişler destek alamadıklarından dolayı dökülebilmektedir. Tüm bu risklerin önüne geçmek için çarpık dişlerin tedavisine en kısa zamanda başlanmalıdır.

Çarpık Diş Nasıl Tedavi Edilir?

Çarpık dişler için hastanın yaşına ve dişlerinin konumuna göre farklı tedavi planları uygulanmaktadır.  Hastada nasıl bir tedavi süreci izleneceğine, yapılan detaylı muayeneler ve çekilen röntgenler yardımı ile karar verilmektedir.

Hasta istek ve ihtiyaçlarını karşılayacak olan tedavi planı çıkartıldıktan sonra gerekli ölçüler alınmaktadır. Tedavide ağız sağlığına uyumlu teknolojiler kullanılmaktadır. Tedaviye başlamadan önce hasta, tedavi sonucunun ön izlemesini dijital ortamda görebilmektedir. Bu sayede tedavi sonrası istenmeyen durumların önüne geçilebilmekte ve hata payı sıfıra indirgenmektedir.

Hastanın dişlerindeki çapraşıklık, ortodonti hekimleri tarafından çeşitli yöntemler ile düzeltilebilmektedir. Bu yöntemlerden ilki tahmin edildiği gibi tel tedavisidir.  Braketler metal, plastik ve seramik seçenekleri ile hasta kullanımına sunulmaktadır.

Bir diğer yöntem de tel görüntüsünden rahatsızlık duyan hastaların sıklıkla tercih ettiği invisalign yöntemidir. Ufak çapraşıklıklar için uygulanabilen invisalign hizalayıcılar, hastanın dişlerine özel olarak hazırlanan şeffaf plaklardır. Şeffaf plaklar, dişlerin ideal konumlarını almasına yardımcı olmaktadır.

Ortodonti tedavi yöntemlerinin uzun süreli olması hastaları tedirgin edebilmektedir. Daha hızlı sonuçlar almak isteyen hastalar ise daha çok gülüş estetiği uygulamalarını tercih etmektedir.

Gülüş estetiğinde hangi yöntemin uygulanacağı çapraşıklığın miktarına göre belirlenmektedir. Büyük çene ve küçük diş kombinasyonları ile ortaya çıkan boşluklara fiber altyapısı hazırlanmaktadır. Ana iskelet olarak kullanılan fiber malzemesi güçlü bir dayanıklılığa sahiptir ve kırılma ihtimali çok düşüktür. Fiber altyapısının üzerine ise kompozit dolgu hazırlanmakta ve ayrıklıklar kapatılmaktır.

Ön dişlerde bulunan renk farklılıkları ve çapraşıklar için porselen lamina veneer tedavisi gerçekleştirilmektedir. Yaprak porselen olarak bilinen bu tedavi yönteminde dişlerin sadece ön yüzeyine kaplama yapılmaktadır.

Hastanın çene kemiğinin büyük kısmına yayılmış bir çapraşıklık söz konusu olduğunda yine gülüş estetiği yöntemlerinden biri olan diş kaplama tedavisi uygulanmaktadır.

Çarpık Dişe Kaplama Yapılır mı?

Dişlerinde kaplama olan veya diş eksiklikleri yaşayan çarpık dişli hastalara, diş teli tedavisi yerine diş kaplama tedavisi uygun görülmektedir. Gülüş tasarımı için yaygın olarak kullanılan diş kaplama tedavisi diş çapraşıklıkları için de bir alternatif oluşturmaktadır.

Diş kaplaması, dişlerin çapraşıklığının düzelmesi için uzun yıllar tedavi görmek istemeyen hastaların zamandan tasarruf etmesine de olanak tanımaktadır.

Ağız sağlığına uyumlu maddeler ile hazırlanan kaplamalar hastayı çapraşık dişlerin getirdiği birçok problemden uzaklaştırmaktadır. Diş kaplama tedavisi ile birlikte hastanın dişleri istenen konuma getirilmekte ve çenesini doğru şekilde kapatabilmektedir. Diş yüzeylerinin ortaya çıkması ile birlikte hastanın ağız bakımını yapması daha kolay hale gelmektedir.

Kısa sürede hem sağlığına hem estetik diş görüntüne sahip olan hastalar ağız bakımını ve rutin kontrollerini aksatmadığı sürece yaptırdıkları diş kaplamasını uzun yıllar boyunca kullanabilmektedir.

Diş Hekimi Soner Arıkan.