Ortodonti tedavisi genelde 6 ay ile 2 yıl arasında sürüyor. Ortodonti tedavi süreci ne kadar sürüyor hastaların tedavi adını duyduklarında ilk sordukları soru oluyor. Sürenin uzunluğunun hayatı olumsuz etkilediği düşüncesi, ortodonti tedavisine bazen ön yargı oluşturuyor. Ancak ortodonti daha iyi bir sosyal hayat deneyimi için uygulanan tedavi yöntemidir.

Ortodonti tedavisi sonrası hasta, hayatına kolayca devam eder. Aynı şekilde ortodonti tedavisi sürecinde hastanın günlük yaşantısı kesinlikle sekteye uğramaz. Ortodonti tedavisi, hayatın geri kalanında hastalara kolaylık sağlayan çok pratik bir tedavi yöntemidir. Amerikan Ortodonti Derneği 2019 yılı verilerine göre nüfusun %50’sinde ortodontik tedaviden fayda görecek kadar şiddetli maloklüzyonlar olduğunu açıkladı. Bu hastaların hepsi tedavi edilmese de, tedavi edilen binlerce hasta normal hayata devam edilebildiğinin ve ağrısız bir süreç yaşandığının ispatı niteliğindedir. Ortodonti alanındaki gelişmeler birçok bilimde olduğu gibi teknolojik gelişimlerden hızlı bir şekilde yararlanır. Ortodontist ve ortodontoloji derneklerinin bu hıza uyum sağlama süreçleri ise genelde eleştirilmektedir. Bu eleştirinin sebebi her yeni malzeme ve yöntemin hemen desteklenmemesidir. Ancak bilimsel çevrelerin de açıkladığı gibi, her yeniliğin ve tedavi yönteminin hemen kabul edilmesi mümkün değildir. Bugün Cadde Dental başta olmak üzere birçok kliniğin de ülkemizde uyguladığı yöntemler, dünyada kabul görmüş ve binlerce hastanın hayatına katkıda bulunmuş yöntemlerdir.

Ortodonti Tedavi Süreci Ne Kadar Sürer?

Ortodonti tedavisi hastanın şikayetine bağlı olarak farklı zamanlarda çözüme kavuşturulur. Maloklüzyon, dişlerin yanlış hizalanması ya da iki diş arasındaki doğru olmayan ilişkidir. Maloklüzyona yol açan nedenler üç ana faktörde ifade edilir. İskelet faktörleri, Kas faktörleri, Diş faktörleri olan maloklüzyon nedenleri, hastanın tedavi sürecinin ne kadar süreceği sorusuna verilecek cevabın parametreleridir.

Maloklüzyona yol açan nedenlerin tanımları ortodonti tedavi süresini böylece belirler. Benzer faktörler ve bu faktörlerin tedavi tipleri dolayısıyla tedavi süreci genelde en az 6 ay olarak ifade edilir. Damak genişlemesi yapılacak hasta için, yaşına ve diş durumuna göre bir süre belirlenir. Ciddi maloklüzyon ile karşılaşıldığında ise ağız ve çene cerrahisinden destek alınır. Bu sebeple ağızdaki tedavilerin gelişim göstermesi ortodonti tedavi süresini uzatır.

Bazen alt çene ve üst çene genişleticileri kullanılır. Bu genişleticiler ihtiyaca göre alt çene veya üst çenede daha iyi bir diş tabanı oluşturulmasına olanak tanır. Bu aparatlar fonksiyonlarına göre sınıflandırılır. Sabit veya çıkarılabilir olarak adlandırılan genişleticiler, diş ve çene yapısına göre farklı sürelerde sonuç verir.

Ortodonti Tedavisi Yan Etkileri Nelerdir? – Ortodonti Tedavi Sürecinde Riskler

Ortodonti tedavilerinde, sosyal fonksiyonların çalışmasını zarara uğratacak riskler bulunmaz. Ortodonti tedavisinde çok nadir bazı semptomlarla karşılaşılır. Ancak bu vakalar istatistiksel olarak incelenirse, çok fazla değildir. İsviçre Zürih üniversitesinden bir araştırma gösteriyor ki bonding sürecinde hasta kaynaklı olumsuzluklar yaşanabiliyor. Bonding sürecini etkileyen ve hastalardan kaynaklanan olumsuz çalışmalar genel tedavilerin %48’ini oluşturuyor. Ancak hastadan kaynaklı bu hataların,  sadece %8’lik bir kısmı tedavi sürecini uzatıyor.

Daha önce yanlış uygulanmış diş beyazlatma işlemleri de ortodonti tedavisinde olumsuz sonuçlara neden olabiliyor. Ortodontide geciken tedavi süreçlerini inceleyen aynı araştırma, diş beyazlatma işlemi üzerinden 2-3 haftalık bir süreç geçmediğinde tedavilerde aksama riskinin artacağını söylüyor.

• Braketin çıkması
  • Braket kopmaları
  • Bandın çıkması
  • Ark telinin dudağa batması
  • Yumuşak dokularda yara oluşması

Yukarıdaki maddelere benzer sonuçlar, ortodonti tedavisi sürecinde yan etkilere neden olabilir. Ancak yine bu yan etkiler hayatın akışına zarar veren türde aksamalara neden olmaz.

Kaynaklar: