Ortodonti Tedavisi

Ortodonti dişlerin çene kemikleri ile, çene kemiklerinin birbirleri ile ve çene kemiklerinin kafa kemikleri ile ilişkisini inceleyen bir bilim dalıdır. Ortodontik tedavi de bu sistemde oluşan bozuklukları tedavi etme şeklidir. Çapraşıklıklar, genetik olabileceği gibi, çocuklarda parmak emme, yetişkinlerde diş çekimleri gibi bir çok sebepten kaynaklanabilir. Çapraşık ve düzensiz görünümlü dişler, estetik olarak yetersiz bir görünüm sergiledikleri gibi, aynı zamanda ağız sağlığı ve genel sağlığın bozulmasına da neden olurlar.

• Ortodontik bozukluğu engellemek için ne yapabiliriz?
  • Maloklüzyon nedir?
  • Bireyler değişik maloklüzyonlara sahip olabilir. Bazıları şunlardır:
  • Maloklüzyonların olası nedenleri nelerdir?
  • Neden ortodontik tedavi görülmelidir?
  • Ortodontik tedaviye ihtiyacım olduğunu nasıl anlayacağım?
  • Ortodontide ideal yaş nedir?
  • Erişkinler de ortodontik tedavi olabilir mi?
  • Ortodontik tedavim ne kadar sürer ?
  • Randevularım uzun sürer mi ? Ne sıklıkla geleceğim?
  • Diş çektirmem gerekir mi?
  • Teller takıkırken acır mı, dişime veya bana zarar verir mi?
  • Braketlerle ağız hijyeni nasıl sağlanır?
  • Ortodontik tedavi sırasında ağız hijyenin sağlanması için yapılabilecek işlemler şunlardır:
  • Tellerim görünecek mi?
  • Ortodontik tedavi pahalı mıdır?
Ortodontik bozukluğu engellemek için ne yapabiliriz?

Aile, çevresel faktörleri engelleyebilir ya da en aza indirebilir. En başta periyodik bir diş kontrolü şarttır. Süt dişlenmesinden itibaren düzenli flor tatbiki ve sürekli azı dişlerine fissür koruyucu uygulanması gereklidir. Ayrıca erken çekilmek zorunda kalan süt dişlerinin de sürekli dişler sürene kadar yerlerinin korunması ve bunun için de yer tutucu yapılması gerekmektedir.

Parmak emmek, uzun süreli biberon kullanmak, ağız solunumu yapmak gibi kötü alışkanlıklardan da çocukları en geç 4 yaşına kadar vazgeçirmek gerekir. Bu yaştan sonra çene yüz gelişimindeki bozukluklar kalıcı olmaktadır.

Aile veya diş hekimi, çenede ve dişlerde her hangi bir bozukluktan şüphelendiğinde mutlaka bir ortodontist tarafından değerlendirilmesinde

Maloklüzyon nedir?

Maloklüzyon literatürde “kötü kapanış” olarak tanımlanmaktadır. Bazı çocukların çene ve dişleri düzgün olarak gelişemezler. Bu da düzgün olarak sıralanmamış, karşı çenedeki dişlerle iyi uyumda olmayan ilişkiye neden olur.

Genel olarak maloklüzyon sağlığı etkilemez, bir hastalık değildir. Maloklüzyon sadece dişlerin normal pozisyonlarında olmamasıdır. Ancak bu durum, bireyin yüz şeklini, dişlerin görünümlerini etkileyerek kişide utangaçlık, kendine güvende eksiklik ve hatta depresyona sebep olabilir. İleri derecedeki maloklüzyonlar yeme, konuşma gibi fonksiyonları etkileyebilir ve dişlerin temizlenmesini zorlaştırabilir.

Bireyler değişik maloklüzyonlara sahip olabilir. Bazıları şunlardır:

İleride konumlanmış ön dişler – tedavi sadece bireyin görünüşünü düzeltmekle kalmaz, ayrıca dişleri olası hasardan da korur. Ön dişleri ileride konumlanan bireylerde, spor ya da düşme esnasında dişlerinde kırık, çatlak meydana gelme ihtimali daha fazladır.

Maloklüzyonların olası nedenleri nelerdir?

Koruyucu hekimliğin hastalara sunduğu olanaklardan yararlanılmamış olabilir; mesela süt dişlerindeki çürükler “nasıl olsa değişecek” mantığıyla tedavi edilmemiş, zamanından önce dişler çekilmiş, florlama ve fissür koruyucu uygulamaları gözardı edilmiş olabilir.

Genetik faktörler: Özellikle iskeletsel bozukluğu olan bireylerde soy geçmişte benzer bir anomalinin olup olmadığı önemlidir. Kalıtımsal diş eksiklikleri, dar üst çene, çapraşıklık problemleri de kalıtımsal olarak çocuğa geçebilmektedir. Bu durumda ortodontik sorunların ortaya çıkması kaçınılmaz olmaktadır. Yapılması gereken ise; çocuğu süt dişlenme döneminden başlayarak düzenli diş hekimi kontrolüne götürmektir.

Kulak-burun-boğaz problemleri: (Bademcik iltihabı, burun ve geniz eti varlığı; sürekli ağız solunumu gibi) çene kemiklerinin kötü şekillenmesine sebep olabilir ve diş sürme bozuklukları yaratabilirler.

Kötü alışkanlıklar: Parmak emme, uzun süre yalancı emzik veya biberon kullanma, dil emme, dudak emme, kalem ısırma gibi kötü alışkanlıklar da diş ve çene yapılarında ortodontik bozukluklara neden olabilmektedir.

Bazı kas bozuklukları da ortodontik problemlere neden olabilir.

Neden ortodontik tedavi görülmelidir?

Çapraşık dişlerin temizlenmesi zordur. Kötü kapanış diş yüzeylerinde aşınmalara, çiğneme, konuşma gibi fonksiyonlarda zorluklara ve dişleri destekleyen kemik ve diş eti yapılarında aşırı strese sebep olabilir. Tedavi edilmediğinde, bir çok problem zamanla daha ciddi hale dönüşerek ileri zamanda daha komplike tedavi gereksinimi doğurabilir.

Ortodontik tedaviye ihtiyacım olduğunu nasıl anlayacağım?

İlk ortodontik kontrol ortodontist tarafından sürekli dişlenmenin başladığı 6-7 yaşta yapılır. Daha sonraki kontrolleriniz diş hekiminiz tarafından yapılacaktır. 10- 12 yaş civarında hekiminiz gerek görürse tekrar ortodontist konsültasyonu isteyebilir. Ayrıca erişkin yaşlarda bile gerekli olan durumlarda protetik tedaviye yardım amaçlı veye estetik amaçlı ortodontik tedavi yapılabilir.

Ortodontide ideal yaş nedir?

Genellikle dişsel bozuklukların tedavisi için ideal yaş süt dişlerinin değişiminin tamamlanmak üzere olduğu, köpek dişlerinin değişim zamanı olan 10-12 yaş civarıdır. Ancak bazı çeneleri ilgilendiren problemlerde ve kötü alışkanlıkların bırakılmasında erken tedavi büyük önem taşır. O yüzden fissür koruyucuların uygulandığı 6-7 yaş civarında diş hekiminizden bir ortodontist konsultasyonu mutlaka istemelisiniz.

Erişkinler de ortodontik tedavi olabilir mi?

Evet, erişkinler de rahatlıkla tedavi olabilir. Sanılanın tersine sağlıklı bir diş eti ile her yaşta dişleri hareket ettirmek mümkündür. Ancak erken teşhis edilen anomalilerin tedavi opsiyonları daha fazla olduğu için mutlaka bir ortodontist tarafından erken yaşta kapanışın değerlendirilmesi gerekmektedir.

Ortodontik tedavim ne kadar sürer ?

Aktif tedavi ortalama 1.5 –2 yıl sürer. Ancak zaman tedavinin şekline, hastanın yaşına, kooperasyonuna göre değişir. Daha kısa olduğu gibi daha da uzun olabilir.

Randevularım uzun sürer mi ? Ne sıklıkla geleceğim?

Kayıtlarınızın alınacağı ve braketlerinizin takılacağı ilk bir iki randevu bir saat kadar sürebilir. Daha sonraki randevularınız 3-4 haftada bir olacaktır ve braket kopması veya tel kırılması olmadığı sürece 15 dk ile yarım saat arasında sürer.

Diş çektirmem gerekir mi?

Bazen evet, bazen hayır. Çok çapraşıklık olan ağızlarda yer sağlamak amacı ile sürekli dişlerden çekim yapmak gerekebilir.

Teller takıkırken acır mı, dişime veya bana zarar verir mi?

Braketler dişinizin üzerine özel bir yapıştırıcı ile yapıştırılır ve hiç acıtmaz. İlk takıldıkları birkaç günde dudak ve yanak içinde bazı yumuşak doku yaralanmaları yapabilir ama bu geçicidir. Ortodontik tedavi sırasında diş çürüme riski artar onun için de braketler arasında besin artığının birikmemesi çok önemlidir. Her yemek sonrası dişler ve braket araları mutlaka temizlenmelidir.

Braketlerle ağız hijyeni nasıl sağlanır?

Ortodontik tedavi sırasında dişler ekstra bakıma ihtiyaç duyarlar. Yemek artıkları braketler, teller, bantlar ve diğer apareyler üzerinde birikir ve bu yüzden temizliği daha zordur. Bu dönemde diş çürüklerinin ve diş eti hastalıklarının önlenmesinin tek yolu, her ana öğün ve atıştırma sonrası diş fırçalamaktır.

• Her öğün ve atıştırma sonrası diş fırçalamalı
  • Sıkışmış besin artıkları çıkarmak için her gün diş ipi kullanılmalı
  • Ağız içindeki bakterileri azaltmak için her yemek sonrası gargara kullanılmalı
  • Floridli diş macunu ve yumuşak kıllı diş macunu kullanılmalı
  • Diş arası fırçası kullanılmalı
  • Tedavi boyunca genel diş hekimiyle rutin kontrollere devam edilmeli
Tellerim görünecek mi?
  • Sabit ortodontik tedavinin ana elemanı brakettir. Braketlerin metal, plastik ve porselen tipte olanları vardır ve dişlerin mine yüzeyine yapıştırılır. Ayrıca dil tarafından uygulan braketler , takılıp çıkarılabilen şeffaf plaklarla da tedavi yapılabilmektedir. Tedavi sırasında çene kemiğine yönelik kuvvetler için çocukların çenelik ve gem dedikleri, “chincap” ve “headgear” ağız dışı gibi aygıtlardan yararlanılabilir.
Ortodontik tedavi pahalı mıdır?
  • Problemin şiddeti, tedavi şekli, tedavi süresi,kullanılan brakete (estetik veya metal braket) ve tele (Çelik,Ni-Ti,ısıya duyarlı Ni-Ti,TMA) göre tedavi ücretleri değişebilmektedir. Devlet üniversitelerinde malzeme hasta tarafından karşılanırken, vakıf üniversitelerinde ise hem malzeme hasta tarafından alınmakta hem de hastadan tedavi farkı alınmaktadır. Özele sevk halinde belli bir miktar devlet size katkı sağlamaktadır. 18 yaş üstü hastalarda devlet ödeme yapmamaktadır. Bağlı bulunduğunuz ilin İl Sağlık Müdürlükleri sizlere yardımcı olacaktır.

caddedental-logo

Özel Cadde Dental Ağız ve Diş Sağlığı Polikliniği olarak, gelişen teknolojiyi ve yenilikleri yakından izlemek, dental sektörde müşteri memnuniyetini amaç edinmek, kaliteli ve hızlı hizmet anlayışı ile ilerleyerek yolumuza devam etmek başlıca misyonumuzdur.

Blog Yazıları

Kullanım Koşulları

Sitede bulunan içerik sadece bilgilendirme amaçlı olup, doktorun hastasını muayene etmesi, teşhis ya da tanı koyması anlamına gelmez. Site kullanımıyla ilgili daha detaylı bilgi edinmek için lütfen “Kullanım Koşulları” sayfamızı inceleyiniz.

Gizlilik Politikası

Gizlilik Politikamız Bu web sitesini ziyaret etmeniz ve bu site aracılığı ile sunduğumuz hizmetlerden yararlanmanız sırasında, size ve talep ettiğiniz hizmetlere ilişkin olarak elde ettiğimiz bilgilerin ne şekilde kullanılacağı ve korunacağı işbu “Gizlilik Politikası“nda belirtilen şartlara tabidir ve işbu web sitesini ziyaret ederek “Gizlilik Politikası“nda belirtilen şartları kabul etmektesiniz.